What's Happening

"Cimbelino en Patagonia": Rehearsal notes, part 2

By Cymbeline Anthropocene on Jan 29, 2022 at 06:22 PM in Project News

In Fall of 2021, Argentinian playwright, director, and actor Mónica Maffía began rehearsing an adaptation of Cymbeline now entitled "Cimbelino en Patagonia" with her fledgling company, Setebos. Beginning during her artistic residency at El Cultural San Martín in Buenos Aires, Mónica has shared installments from her rehearsal notes to give Cymbeline in the Anthropocene a glimpse at the productions progress and reflections. To read part 1 of these thematic sneak peeks, click here, and read below for part 2. The text is presented in Mónica’s original Spanish, with an English translation below. 

Original notes by Mónica Maffía

Resumen 6° ensayo

Acto 3, escenas 4-5

Precalentamiento con chacarera.

•    Observamos las señales de protocolo caballeresco para tratar a los enemigos. Significación de las locaciones.
•    Analizamos las palabras clave seleccionadas por cada uno y las pusimos en juego en una impro bizarra donde terminaron como una pila de milanesas
•    Hablamos de las cartas que Póstumo escribe a Imogena y a Pisanio y de los personajes de la guerra de Troya con los que  Imogena  compara la traición de Póstumo.
•    La identificación con un cordero y con una cierva.
•    La vinculación de hablar, escuchar con la construcción y la destrucción del buen nombre. La escritura como memoria, para asentar la fama y como epitafio.
•    Focalizamos sobre elu tema de la ropa, los trajes, el disfraz.
•    Crisis de lealtad y obediencia de Pisanio y plan para salvar a Imogena. Cross-dressing , veneno/remedio. El rey colérico y la cólera de Juno.
•    Cloten define a Imogena y contrata a Pisanio al servicio de sus "villanías". Placer y venganza.

Resumen 7 ensayo:

completamos Acto 3 con escenas 6 y 7 que habían quedado pendientes + Acto 4 escena 1 y parte de la escena 2

•    Hablamos de la significación histórica y mítica de situar la acción en Gales y la vinculación Tudor con el puerto de Haven. 
•    Cómo por segunda vez,  personajes de espíritu noble se refieren al paisaje montañoso que permite  desde la altura reflexionar y ver las cosas con claridad: primero Belario en Acto 3 escena 3 y después Imogena en 3, 6
•    Notamos cómo Belario,G y A  descubren a Imogena-Fidel y la identifican con un ángel y como un hada, o sea una entidad bíblica y una entidad de la naturaleza de la tradición folklórica, para inmediatamente después invocar a Júpiter, un dios pagano.
•    La inutilidad del dinero en la nueva vida que emprenden a la intemperie y temas de género que cierran la escena 6.
•     La última escena del tercer acto transcurre en Roma: temas diplomáticos y temas de guerra.
•    En Acto 4 escena 1 vimos la  importancia de la ropa en los roles sociales, el disfraz y cross-dressing.
•    Cómo Cloten expresa su violencia: quiere cortarle la cabeza a Póstumo como anticipo de su propio final, el amor por Imogena expresado con la serenata no solo se diluyó sino que deja clara  que su intención de violarla y castigarla.
•    Subrayamos el comentario de Imogena en la escena 2 cuando en su rol de "Fidel" se define por lo que no es: "un ciudadano afeminado" no solo por el tema de género sino también por el carácter de *ciudadano* y no de súbdito. Llamativas también las declaraciones de amor de Guiderio y Arvirago. 
•    Varias impros para ver algunos de estos temas y  trabajo musical sobre la canción fúnebre

English Translation by Rebecca Salazar

Summary of 6th rehearsal

Act 3, scenes 4-5

Warm-up with chacarera dance.

•    Observed the signals of chivalric codes for the treatment of enemies. Significance of the locations. 
•    Analyzed the keywords chosen for each character and put them into play with a bizarre improv where they ended up in a jumble.
•    Discussed the letters that Posthumus writes Imogen and Pisanio, and the characters from the Trojan war with which Imogen compares Posthumus’ betrayal.
•    The identification [of characters] with a lamb and a deer.
•    The connection between speaking and listening with the construction and destruction of a good reputation. Writing as memory, to resolve infamy and as epitaph.
•    Focused on the topics of clothing, manner of dress, and disguises.
•    Crisis of loyalty and obedience for Pisanio in his plan to save Imogen. Cross-dressing , poison/remedy. The wrathful King and Juno’s wrath.
•    Cloten defies Imogen and hires Pisanio in service of his “villainies.” Pleasure and vengeance.

Summary of 7th rehearsal

Finished Act 3 with scenes 6 and 7 which were left over 
+ Act 4 scene 1 and part of scene 2

•    Discussed the significance of history and myth in situating the action in Wales, and the Tudor connections with Milford Haven port.
•    For the second time, noble characters refer to the mountainous landscape that permits them to reflect on the world from a height and see things clearly: first Belario in Act 3 scene 3, and then Imogen in 3.6.
•    We noticed how Belarius, Guiderius, and Arviragus discover Imogen-Fidele and identify her as an angel or fairy—either a Biblical entity or a natural entity from folkloric tradition—only to immediately invoke the pagan god Jupiter.
•    The uselessness of money in the new life they undertake in the wild and other common genre themes that close scene six.
•     The final scene of the third act occurs in Rome: themes of diplomacy and war
•    In Act 4 scene 1 we saw the importance of clothing to social roles, as well as disguise and cross-dressing.
•    How Cloten expresses his violence : he wants to decapitate Posthumus as a precursor to his final act; his love for Imogen expressed in the earlier serenade has not only been diluted but makes clear his intention to violate and punish her.
•    We highlighted Imogen’s commentary in scene two when her role of “Fidele” becomes defined by what she is not: “an effeminate citizen” not only by gender but also by her character as *citizen* and not subject. Also telling are the declarations of love from Guiderius and Arviragus.
•    Various improvisations upon some of these themes and musical work on the funeral song.