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Rehearsal Notes from #EcoShakespeareLab

By Cymbeline Anthropocene on Oct 05, 2021 at 04:55 PM in Project News

Since August, director Mónica Maffía is running an Eco-Shakespeare Lab at El Cultural San Martin in Buenos Aires, Argentina, where she is currently artist in residence. Working with several theatre artists on the text of Cymbeline, the Shakespeare Lab will act as an incubator for the Setebos company’s production as part of Cymbeline in the Anthropocene. Below is a sneak peek at Mónica’s notes from the Shakespeare Lab’s first five sessions: fragments and reflections from the workshops in progress. The text is presented in Mónica’s original Spanish, with an English translation below. 

Original notes by Mónica Maffía

Primer ensayo:
•    Tenemos una muy buena sala de ensayo ¡con piano! No llegamos a completar acto 1 esc 1  Arrancamos con ejes conceptuales del laboratorio. 
•    Informé acerca del mito de Setebos como mito fundacional de los tehuelches de los que sabemos tan poco y su significación en Shakespeare, los diarios de Pigafetta, el viaje de Magallanes y cómo la Patagonia lleva su nombre derivado de un personaje de una novela de caballería. 
•    Gran impacto emocional al descubrir las propias raíces culturales a través de Shakespeare, los actores bajaron la voz para hacer reflexiones grupales que se volvieron filosóficas.
 
Resumen segundo ensayo:
•    hablamos del intercambio de regalos entre Póstumo e Imogena, de desesperación, locura,  demonios y dioses, lenguaje de economia para expresar sentimientos. 
•    Cólera como palabra clave, su vinculación con la medicina isabelina
•    mención de África por parte de Imogena y connotaciones de amplitud de tierra, lo salvaje
 
Resumen tercer ensayo:
•    focalizamos en la envidia, la fama, el poder, la majestad, la ira, la manipulación
•    otra vez terminología económica para hablar de sentimientos
•    discriminación de la mujer, condición de extranjero
•    utilización de animales para experimentos, ciencia y alquimia
•     impro sobre el tema de la apuesta. Bien intensa la sesión!!!
 

Resumen cuarto ensayo:
•    Trazamos un paralelo entre la ludopatía de Iachimo y Cloten, ambos envidiosos de Póstumo, y la violencia de Cloten como mal perdedor.
•    Hicimos una comparación con "La violación de Lucrecia".
•    La plegaria de Imogena antes de dormir presagia los acontecimientos y nos llevó a hablar de duendes y elementales varios 
•    Hablamos sobre la significación de lo que estaba leyendo Imogena antes de dormir.
•    Hicimos una impro sobre la serenata que organizar Cloten para conquistar a Imogena
•    Vimos cómo las tropas inglesas estaban mejor preparadas defenderse de una nueva invasión romana
•    Exploramos la carga sensual de la decoración de la habitación de Imogena y también el doble sentido en la forma de expresión de Iachimo y trabajamos las reacciones de los otros soldados a estas descripciones. Vimos también cómo se puede leer la escena de entrega del diamante como un juicio donde Filario hace las veces de juez/ moderador
 
Resumen quinto ensayo:
Acto 3, escenas 1-3
•     Analizamos los argumentos de la reina y Cloten sobre el tributo a Roma y el cambio de posición de Cimbelino.
•    Cómo el tema del veneno en el oído de HAMLET  reaparece en Cimbelino.
•    Hicimos una impro sobre la crisis de conciencia de Pisanio. Notamos que nuevamente la materialidad de las cartas, la escritura, la tinta, el papel, el sellado. La calumnia. La reaparición del tema de la apuesta en boca de Imogena.
•    La importancia de los cambios de paisaje y la mirada ecológica y simbólica. Hicimos una impro sobre el reclamo de los adolescentes que quieren vivir, observar por si mismos y sacar sus propias conclusiones. La contradicción del encierro al aire libre. La simbología de la ubicación de la acción en Gales, tierra de leyendas y el símbolo del cuervo en la leyenda Arturiana y en la alquimia


English translation by Rebecca Salazar

First Rehearsal:
•    We have an excellent rehearsal room with a piano today! We did not quite finish act 1 scene 1. Began with the conceptual axes of the laboratory. 
•    I explained the myth of Setebos as foundational myth of the Tehuelche people, of whom we know so little, and its significance to Shakespeare, the diaries of Pigafetta, the voyages of Magallanes (Magellan), and how the name of Patagonia is derived from a character in a chivalric novel. 
•    Great emotional impact upon discovering our own  cultural roots through Shakespeare: the actors spoke quietly, sharing group reflections that became philosophical. 

Summary of Second Rehearsal:
•    We discussed the exchange of gifts between Posthumus and Imogen, and also desperation, madness, demons and gods, and the economic language they use to express their emotions.
•    Cholera as a keyword—its entanglement with Elizabethan medicine
•    Mention of Africa by Imogen, and its connotations of the vastness of the land and wilderness

Summary of Third Rehearsal:
•    We focused on jealousy, reputation, power, majesty, rage, and manipulation
•    Again we found language to do with economy/currency to speak of emotions
•    Discrimination against women, condition of being foreign
•    The use of animals for experimentation in science and alchemy
•    Improvisation on the theme of the bet. This was a very intense session!!!

Summary of Fourth Rehearsal:
•    We traced a parallel between Iachimo’s and Cloten’s gambling addiction, both jealous of Posthumus, and Cloten’s violence as a bitter loser
•    Compared Cymbeline with “The Rape of Lucrece”
•    Imogen’s prayer before sleeping presages the plot, and brought us to discuss duendes (elves or mischievous spirits) and other supernatural beings 
•    Discussed the significance of what Imogen is reading before she sleeps
•    We had a round of improvisation about the serenade Cloten organizes to seduce Imogen
•    We saw how the English troops were better prepared to defend themselves from a new Roman invasion
•    Explored the sensual charge of the decorations in Imogen’s bedroom and the double meanings in Iachimo’s way of describing these, and we worked on the reactions of the other soldiers to his descriptions. We also examined how to read the scene where the diamond is exchanged as a trial in which Filario acts as judge / moderator

Summary of Fifth Rehearsal:
Act 3, scenes 1-3
•    Analyzed the arguments of the Queen and Cloten about the tribute to Rome and Cymbeline’s changed position on this issue
•    How the theme of “poison in the ear” from Hamlet reappears in Cymbeline
•    We did an improvisation around Pisanio’s crisis of conscience. We noted the materiality of the letters, writing, ink, paper, and seal. Calumny. The reappearance of the bet theme, this time in Imogen’s voice.
•    The importance of changes in landscape and the ecological and symbolic gaze. Another improvisation on the protests of the teens who want to live, observe for theirselves, and come to their own conclusions. The contradiction of imprisonment outdoors. The symbolism of the location of this action in Wales, the land of legends, and the symbol of the crow in Arthurian legend as well as in alchemy

Stay tuned for more glimpses of Setebos' production-in-progress as the Eco-Shakespeare Lab continues! For a look at Mónica's ongoing projects, follow her on Twitter at @bardolatria, and tag us at @ecocymbeline to join the conversation.