What's Happening

"Cimbelino en Patagonia": Rehearsal notes, part 4

By Cymbeline Anthropocene on Mar 01, 2022 at 11:40 PM in Project News

In our fourth installment of Mónica Maffía's rehearsal notes for Cimbelino en Patagonia, the Setebos Company tackle Act 4 and the beginning of Act 5. Here, issues of loyalty, regret, and war contrast the incoporation of traditional Argentinian dances. Read Mónica’s original Spanish text below, or scroll further down for Cymbeline in the Anthropocene's own English translation. 

Original Notes by Mónica Maffía

Resumen 9° ensayo

Acto 4, escena 2:   diálogo de Lucio y el Capitán

•    Nos pudimos en situación geográfica para  revisar dónde se encuentran los personajes y ver la diferencia entre las legiones que llegaron de Galia y las que están en camino provenientes de Roma con los nobles que acuden como voluntarios comandados por Iachimo
•    Focalizamos sobre la sencilla acotación de que Iachimo es hermano del gobernador de Siena. Comparamos la impunidad con la que se movió Iachimo en su conducta abusiva, calumnias y engaño con Tarquino en "La violación de Lucrecia" entre otros ejemplos de allegados al poder que Shakespeare presenta en otras obras
•     Hicimos una impro sobre estos temas
•    Un capítulo aparte mereció la profecía y la visión del águila imperial. Hablamos de Augusto, la monumentalidad y la admiración que le tenía Mussolini
•    Planteamos una impro con dos adivinos en lugar de uno, trabajándolo desde la propuesta del doble cómico
•    Para el precalentamiento aprovechamos la reciente celebración del Día del Chamamé para practicar una básica coreografía de esta danza Patrimonio de la Humanidad
•    Salteamos las escenas  3 y 4 que trabajaremos el jueves y pasamos directamente al monólogo de Póstumo que abre el 5° acto
•    El monólogo lo analizamos dividiéndolo en pequeñas unidades de acción: contacto con el pañuelo y las memorias que despierta - mensaje de Póstumo a otros femicidas - culpa a Pisanio -  dilema de lealtad del súbdito - reclamo a los dioses - Póstumo combate en las filas de nobles romanos: crisis de lealtad al decidir traicionar a sus anfitriones en Roma y cambiar de bando - ritual de cambio de ropa e invocación a los dioses para recuperar el vigor guerrero de los Leonato.
•    Cerramos con una improvisación sobre estos temas que articulan  el monólogo.


Resumen 10° ensayo:

Acto 4, escena 3:

•    diálogo de Cimbelino y el Capitán: agonía de la reina (fiebre y delirio) Soledad del rey sin noticias de ninguno de sus hijos, desorientado, sin consejo de su reina ni de Cloten y con el desembarco de las tropas romanas en sus costas listas para la batalla y la amenaza de refuerzos de nobles romanos en camino
•    Analizamos si alguien como Cloten puede o no ser un buen consejero o si el rey extraña ejercer su rol de padre dado que sus hijos biológicos fueron raptados e Imogena se fugó
•    Impro sobre la crisis existencial de Cimbelino
•    Evaluación de la situación de Pisanio.
•     Impro sobre la conciencia de Pisanio, sus mentiras y traiciones  que lo abruman pero ratifica
•    Inquietud de Pisanio por falta de noticias de Póstumo, de Imogena y de Cloten.
•    Acto 4, Escena 4: ruidos de batalla urge a Guiderio y Arvitago a la acción
•    Argumentos de Belario para que no se expongan y de los chicos para unirse a la acción y la aventura
•    Impro sobre la rivalidad entre hermanos y sobre la pulsión guerrera
•    Acto 5, Escena 1: monólogo de Póstumo ya lo habíamos trabajado la semana pasada.
•    Acto 5 Escena 2: vimos el arrepentimiento de Iachimo y el cambio de actitud de Belario que de no querer ir a la guerra, ahora lo siente como una  gesta patriótica y propone un sitio estratégico para ubicarse
•    Vimos cómo en la confusión de la batalla, los romanos que iban ganando terminan huyendo y son combatidos por los propios.
•    Empezamos a ver la escena 3
•     Vimos nociones básicas de chamamé y dejamos como " _tarea para el hogar"_que cada uno piense una zona geográfica de la Argentina con su música, danzas, costumbres y tradiciones para trabajar en los ensayos.
•     Buscamos que sean todas zonas distintas pero exceptuando a la Patagonia

Translation by Rebecca Salazar


Summary of 9th rehearsal

Act 4, scene 2: dialogue between Lucio and the Captain

•    We situated ourselves geographically to revise where the characters meet, in order to see the difference between the legions that arrive in Wales and those that are en route from Rome with the nobles, who come as volunteers commanded by Iachimo
•    Focused on the simple fact that Iachimo is the brother of the governor of Sienna. Compared the impunity with which Iachimo acts out abuse, slander, and deceipt with Tarquin in “The Rape of Lucrece,” among other examples of men close to power that Shakespeare presents in other works
•     We performed an improvisation on these themes
•    A separate chapter was deserved by the prophesy and [Posthumus’] the vision of the imperial eagle. We discussed Augustus, his monumental status, and how he was admired by Mussolini
•    We tried an improvisation with two soothsayers instead of one, working from the concept of the comic double
•    For warm-up, we took advantage of the recent celebration of Chamamé Day [a celebration of a traditional Argentinian musical and dance style called chamamé, celebrated on September 19th] to practice some basic choreography based on this World Heritage dance style
•    We skipped scenes 3 and 4, which we will work on Thursday, and went directly to Posthumus’ monologue that opens Act 5
•    This monologue was analyzed by dividing it into small units of action: contact with the handkerchief and the memories it evokes; Posthumus’ message to other femicidal men; blaming Pisanio; the dilemma of loyalty; imploring the gods; Posthumus’ crisis of loyalty with the Roman noble he is fighting alonside, followed by his decision to change sides; a ritualistic change of costume and invocation of the gods to regain the warrior’s vigor of the Leonatus family.
•    We closed this session with an improvisation on these themes articulated in the monlogue. 


Summary of 10th rehearsal 

Act 4, scene 3:

•    dialogue between Cymbeline and the Captain; the Queen’s agony (fever and delirium). The king’s loneliness without news of his children; disoriented without the counsel of his queen or Cloten, and with the landing of Roman troops ready for battle on the coast, and the threat of reinforcements from Roman nobles who are on the way. 
•    We analyzed whether someone like Cloten could actually be a good advisor [to Cymbeline], or if the king simply misses acting out a fatherly role since his own sons are long since kidnapped and Imogen ran away
•    Improvisation on Cymbeline’s existential crisis
•    Evaluating Pisanio’s situation.
•    Improvisation on Pisanio’s conscience, his lies and betrayals that overwhelm but also affirm his values. 
•    Pisanio’s uneasiness over the lack of news from Posthumus, Imogen, or Cloten.
•    Act 4, scene 4: battle noises urge Guiderius and Arviragus to action.
•    Belarius’ arguments for the brothers not to expose themselves by joining the battle and the brothers’ arguments for joining the action and its adventure
•    Improvisation on the rivalry between the brothers and on their impulse toward war. 
•    Act 5, scene 1: Posthumus’ monologue, which we worked on last week.
•    Act 5 scene 2: we see Iachimo’s repentance and Belarius’ attitude shift from not wanting to join the battle to feeling patriotic and proposing a strategic place to locate themselves at advantage
•    We see how, in the confusion of the battle, the Romans quickly go from winning to fleeing and fighting one another
•    Began looking at scene 3
•    We looked at basic notions of chamamé, and left as “homework” that each person would reflect on a geographical region of Argentina with its music, dances, customs, and traditions, to bring these into rehearsals
•     We want these all to be different areas, with the exception of Patagonia.