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"Cimbelino en Patagonia": Rehearsal notes, part 5

By Cymbeline Anthropocene on Mar 11, 2022 at 09:38 PM in Project News

Today marks the fifth and final installment of Mónica Maffía's rehearsal notes for Cimbelino en Patagonia. As Mónica and the Setebos company tackle act 5, themes of war and justice intersect with gender, patriarchy, and reconciliation. Read Mónica’s original Spanish text below, and scroll further down for Cymbeline in the Anthropocene's own English translation. Keep an eye out for more performance news from Setebos, including performance dates, coming soon!

Original Notes by Mónica Maffía

Resumen 11° ensayo
Acto 5, escena 3.

•    Precalentamiento con chacarera
•     Analizamos las reacciones de los soldados en la batalla, momentos de heroicos y momentos de confusión y cobardía. Sentimientos de culpa en Póstumo y Giaccomo.   Las técnicas de lucha y los miedos
•    Partiendo de la chacarera transformada en haka, hicimos una impro  enfrentando dos bandos
•    Exploramos el cambio de ropa de Póstumo de romano a pobre bretón y nuevamente a romano para ser capturado y ejecutado. La ironía y maltrato de los carceleros. Trabajamos los cambios de registro de actuación entre la tragedia de Póstumo y las bromas feroces de los carceleros.
•    Exploramos el sueño de Póstumo, la significación de la presencia de los familiares para denunciar al poder corrupto (Júpiter).
•    Peligrosa crítica de Shaspeare a la justicia en tiempos isabelinos, a través de la amenaza de Sicilio de acudir a una instancia superior  (sínodo de dioses= Parlamento) si Júpiter no cumple con lo que se espera de él. 
•    Vínculo con la tragedia de Seneca. Aparición _deus ex machina_ de Júpiter

Resumen 12° ensayo
Acto 5 hasta el final de la obra.

•    Precalentamiento con chacarera y paso básico de zapateo.
•    Despertar de Póstumo y recepción de los datos de su identidad revelados en sueños.
•    Profecía escrita como prueba de la presencia de los dioses
•     Metateatralidad en las dos últimas escenas de la obra
•    Percepción de Cimbelino de Belario y sus hijos como el hígado, el corazón y el cerebro de Bretaña, siendo estos órganos - según la teoría de los humores de Hipócrates  y de los  temperamentos de Galeno- asiento de cualidades fundamentales para un buen gobernante
•     Impro sobre la comunicación de la muerte o suicidio de la reina, reacción de Cimbelino ante la revelación del complot contra el para lograr el ascenso de Cloten al trono.
•    Cross-dressing, revelación de identidad es, interrogante de Cimbelino sobre su propia función como padre y madre.
•    Casamiento de Belario y Eurifila funcional al plan de venganza de Belario. Juicio, castigo  y amnistía. Interpretación de la profecía con la etimología de los nombres como arquetipos.
•    Decisión de continuar pagando tributo a pesar de haber ganado a los romanos pero en señal de  convenio mutuo y de amistad.

Translation by Rebecca Salazar

Summary of 11th rehearsal
Act 5, scene 3:

•    Warm-up with chacarera dance
•    We analyzed the reactions of the soldiers in battle, heroic moments and moments of confusion or cowardice. Feelings of guilt for Posthumus and Iachimo. Battle techniques and fears. 
•    Starting from a chacarera that transformed into haka, we improvised a confrontation between opposing armies
•    We explored Posthumus’ change of clothing from Roman style to the style of a poor British man, and then again to Roman to be captured and executed. The irony in the jailers’ mistreatment. We worked on the changes of register in the acting of the tragedy Posthumus is living, versus the fierce joking of the jailers.  
•    We explored Posthumus’ dream and the significance of the presence of his relatives to denounce corrupt power (Jupiter). 
•    Shakespeare’s dangerous criticism of the Elizabethan justice system via Sicilius’s threat to seek a higher authority (the synod of gods he defies = Parliament) if Jupiter refuses to fulfill what is expected of him
•    Link with Seneca’s tragedy. Appearance of Jupiter as deux ex machina.

Summary of 12th rehearsal
Act 5 until the end of the play.

•    Warm-up with chacarer and basic zapateo step.
•    Posthumus awaking and processing the information about his identity revealed by his dreams.
•    The written prophecy as proof of the presence of gods
•    Metatheatricality in the final two scenes of the play
•    Cymbeline’s interpretation of Belarius and his two sons as the liver, heart, and brain of Britain, with these organs being—according Hippocrates’ humoral theory and Galen’s theory of temperaments—the seat of fundamental qualities of a good ruler.
•    Improvisation on the communication of the Queen’s death or suicide, Cymbeline’s reaction to the revelation of the plot against him that would have achieved Cloten’s accession to the throne
•    Cross-dressing, revelations of identity, and Cymbeline questioning his own role as both father and mother. 
•    Marriage of Belarius and Euriphila functional to Belarius’ plan for revenge. Trial, punishment, and amnesty. Interpretation of the prohpecy with the etymology of names as archetypes. 
•    The decision to continue paying tribute to Rome despite having won as a sign of mutual agreement and friendship.